Pan’s Labyrinth (Faunov Labyrint)

pans_labyrinth-poster.jpg

Úvodom si prečítajte dejovú líniu: Príbeh sa odohráva v Španielsku v roku 1944, počas druhej svetovej vojny. Hlavná hrdinka – malé dievča Ofélia – prichádza spolu so svojou tehotnou matkou do malej osady, ktorá chce priviesť dieťa na svet pri svojom novom manželovi, ktorý je vysokým Fašistickým dôstojníkom…Neďaleko nového bydliska sa Ofélia zoznámi s Faunom, bezokým monštrom, lesnými vílami a s kráľom podzemia…

No neznie to úžasne? Každý musí uznať, že Guilermo Del Toro sa zasa vyznamenal. Po filmoch Cronos, Mimic, Devil’s Backbone a Hellboy sa zasa stretávame so svojským mexickám režisérom, ktorý sa ako jeden z mála snaží zostať nezávislý od veľkých štúdií a vďaka tomu má úplnú slobodu pri produkovaní svojich filmov – ktoré sú mimochodom skoro vždy perlami kinematografie. Ale ako povedal sám Del Toro, – Pan’s Labyrinth je jeho najosobnejším filmom, aký kedy natočil. Je dôležité vopred podotknúť, že toto nie je multimiliónový blockbuster, ktorý má za úlohu prilákať do kín čo najviac ľudí, je to film súkromne financovaný režisérom samotným a jeho známymi (stál mimochodom iba 15 miliónov dolárov, pomohol mu napríklad aj režisér Harryho Pottera 3 Alfonso Cuarón) a je orientovaný hlavne na fanúšikov dark fantasy filmov. Tým však nechcem nikoho obmedzovať alebo odradzovať, ide však o to, že tento výtvor je (podľa môjho skromného názoru) jedným z najtemnejších filmov, aké som kedy videl, a to som toho videl už pomerne dosť.

Rád by som opísal situáciu po ukončení premiéry v kine (ktorá sa v Anglicku konala rok a 3 mesiace dozadu, Slovensko malo premiéru Labyrintu z nepochopiteľných dôvodov ako hádam posledné na svete), keď začali rolovať záverečné titulky – cítil som sa ako keby v kinosále niekoho zabilo – celé kino sedelo na zadkoch väčšinou s pocitmi prekvapenia (ked v kine končí film, zväčša sa ľudia v momente hrnú von), smútku, s vyvalenými očami a krútiacimi hlavami, drvivá väčšina však zostala so slzami v očiach, že to bolo úplne super… Tak nejak podobne som sa cítil aj ja…tento film sa jednoducho vymyká zo všetkého, čo som videl – porúcal všetky moje ideály o fantasy filmoch a predpovedaní deja. S podobnými reakciami sa film stretol aj na festivale v Cannes, kde mal veľký úspech, jeden z redaktorov časopisu Empire napísal, že po skončení filmu zažíval presne také reakcie aké som opísal aj ja – jednoducho toto je film, ktorý „zahrá na city“ každému ale prosím nemýľte si to s filmami typu Titanic – toto je úplne o inom.

Hlavná hrdinka mi pripomína Alicu v krajine zázrakov, rada číta rozprávkové knihy a verí v existenciu nadprirodzených bytostí, svojou nevinnosťou však na počudovanie neobmäkčí (a nepresvedčí) nikoho z negatívnych a ani len neutrálnych postáv, čo len zvyšuje temnosť tohoto filmu. Jej presným opakom je jej nový nevlastný otec – brutálny a necitlivý násilník, ktorého jediným cieľom je víťazstvo fašizmu a získanie mužského potomka od svojej novomanželky – aby mal kto zdediť jeho meno. Je bezohľadný a za svojimi cieľmi si ide priamo a bez milosti, niektoré scény sa kľudne môžu rovnať k najkrvavejším scénam z filmov Hostel alebo Saw, povedal by som, že sú dokonca ešte horšie.

Ofélia sa po príchode do nového domu znaží nájsť nejakú uvoľňujúcu zábavu, nasleduje vílu, ktorá ju zavedie do labyrintu ku Faunovi, ktorý je jednou z najzvláštnejších postáv vo filmovej histórii – nielen svojim zjavom, ale aj charakterom, až do poslednej minúty filmu divák netuší, kam ho má zaradiť – medzi negatívne alebo pozitívne postavy?. Ten dáva dievčatku rôzne úlohy, o ktorých sa dá pochybovať od prvého zistenia, o čo vlatne ide. Sú to strety reálneho sveta s fantáziou, od začiatku až do konca, je veľmi tažké povedať, ktorá z týchto dvoch dimenzií na konci filmu vyhráva, to necháva Del Toro na diváka. Počas celého filmu sa vlastne stretávame s týmto konfliktom. Scén, v ktorých Oféliina matka napomína svoju dcéru, že príšery a víly neexistujú a že všetko naokolo je iba tvrdá realita a to sa nikdy nezmení, je vo filme požehnane. Dôležitou postavou je aj opatrovateľka, ktorá sa stará o tehotnú ženu a jej malú dcéru. Veľmi výrazne ovplyvňuje dej, hoci by to nikto nečakal, je jednou z mála postáv, ktoré dodávajú deju filmu akú-takú štipku nádeje a pozitívnej sily a na konci definitívne triumfuje. Tiež sa všsak snaží Ofélii vysvetliť, že fantázia vo svete nemá prevahu a že všetky ideály vyprchajú po skončení detstva…

Čo sa týka kvality výpravy a scén, sú na veľmi vysokej úrovni napriek obmedzeniam nízkeho rozpočtu. Treba počítať s tým, že celý film sa odohráva prakticky na jedinom mieste – teda pri (alebo v) starom mlyne, ktorý je súčasťou nejakej osady zasadenej do lesnatej oblasti, nestretneme sa s gigantickými epickými bitkami ako vo filmoch Trója alebo Alexander, jediné, čo privanie zmenu je fantasy svet labyrintu. CGI je taktiež na veľmi vysokej úrovni, nie je odfláknuté, samozrejme efekty a fantasy postavy – teda ich masky – boli najdrahšou položkou filmu, Del Toro na vylepšenie trikov dokonca venoval celý svoj plat.

Tento film je jednoducho strašne temný, ale je majstrovsky natočený a nastrihaný a bohovsky (nebojím sa použiť tento výraz v tomto prípade) zladený do jedného celku. Zriedka sa v ňom vyskytne malá iskierka nádeje, aj tá je však následnými scénami zvrhnutá naspäť do temnej priepasti. Nechcem prezrádzat, či vo filme je happy end alebo nie, nechám to na vás ako to pochopíte, myslím, že prekvapení budete dosť. Podľa môjho názoru toto je film pre fajnšmekrov, ktorí su už unavení Hollywoodskym mainstreamom a chcú si pozrieť niečo úplne iné. Kritici film milujú, časopisy nešetria chválami, film získal štyroch Oscarov. Odporúčaní máte teda dosť, stačí už len zájsť do kina (u nás ešte stále aktuálne), prípadne si zaobstarať DVD alebo BluRay. Hodnotenie 10 z 10 – dokonalý film, klasika.                          EnJoY.

TRAILER

Hodnotenia časopisov / Online filmových portálov:

EMPIRE: 5 z 5
TOTAL FILM: 4 z 5
PREMIERE.CZ: 5 z 5 (čitatelia 5 z 5)
RottenTomatoes: 96% (!!!)

Reklamy

5 komentárov to “Pan’s Labyrinth (Faunov Labyrint)”

  1. pepe Says:

    Super film.Jeden z najlepsich filmov aky som kedy videl.To ukryva v sebe vsetko od rozpravky az po horror. Zanecha cloveka plneho emocii a pocitov. Ten zaver je nadherny

  2. Napriek tomu posolstvo v tom filme polka z Vás ani nepochopí ani nemôže. Vo Vás to zanechalo dojem ktorý ste nevedeli definovať, no ten kto chápe to čo tam je skryté , vie čo vo Vás tento dojem vyvolalo. A ten kto toto vie nevie či sa má tešiť alebo upadnúť do smútku. Pretože zasa ostal len sám , preňho tento film neznamenal nič nové len to , že niekto zdieľa podobné poznanie…a vie , že nie je sám. Vy ostatní vnímate len povrch no kým sa Vo vás niečo nezlomí nič nezbadáte…ak si prečítate posledné titulky vo filme tam je to napísané tiež . To ste mnohí isto nepochopili čo tým chcel autor povedať a práve toto je veľmi jasné tým pár ľuďom.

    • seth82 Says:

      My ostatní – pán je odborník? Tento film sa dá chápať rôznymi spôsobmi, neexistuje žiadna univerzálna šablóna, podľa ktorej by sme sa mali všetci riadiť, presne tak isto ako v poézii, prípadne knihách ako Heart of Darkness od Conrada, Waves od Virginie Woolf. Takže skús pochopiť to, že nech už hocikto film chápe akokoľvek, nie je to o nič horšie alebo podradnejšie chápanie, ako to Tvoje.

  3. Ja som netvrdil, že je jedno chápanie tohto filmu ! Sám autor ponechal interpretáciu na ľudí ! Ja som ale poukazoval na to , že drvivá väčšina ľudí vníma veľa filmov len povrchne vníma len to čo sa tam deje proste nejakú dejovú líniu ale nad ničím hlbším sa nezamyslí . Pochopitelne , že ak toto niekomu povieš ich EGO sa ozve . Polovica ľudí či chceš alebo nie napríklad nevie o čom je Matrix. Zasa nevravím, že existuje presné riešenie ale nedokážu tam vnímať filozofickú koncepciu Závoja… Podmienkou mínení, jerozvažovaní… príčina – následok. ak nie je rozvažovaní neni ani mínení. Ale čo robí väčšina? Chce mať mínení ale nespĺňa podmienku rozvažovania. parafráza Schopenhauera

    • Jedna vec je liberalizmus a druhá vec je liberalizmus ako kamufláž. Každí má iné vnímanie atď ale teraz všetko prekrútiť len aby sme vyhoveli všetkým je trošku choré. vieš to potom dopadne ako ked Nietszche vravel o nadčlovekovi a nejaký pako si to vysvetlil po svojom a výsledok asi poznáš… ALE veď každí to vníma inak :D V istom zmysle existuje trefná a zlá interpretácia aj keď ako som spomínal v tomto filme nie je presná línia, no isté veci si myslím, že tam sú jasné ale skryté a tie zbadajú len ľudia s podobným zmýšľaním. A ak to zbadá 6 ľudí s podobným zmýšľaním tak to je napr dôkaz , že tam také niečo môže byť. Lenže každý je aj na inom stupni poznania a tie isté veci tam neuvidí ani keby chcel, pričom ten druhý človek vidí aj to aj to … Pochopiteľne že už myšlienkové a pocitové veci u nich rovnaké nebudú….Ale ako Seneca v liste Luciliovi napísal “Pre malý počet čítajúcich sa zrodil ten, kto pomýšľa na ľudí svojho veku. ” tak si myslím, že aj tento film je pre všetkých no pre pár ľudí s podobným zmýšľaním ako má možno autor sú otvorené aj iné dvere…Tým je aj autor filmu iní veľa ľudí si myslí, že je blázon nechápu ako to niečo mohol spraviť. Lenže nie všetci sa stavajú do pozície že nechápu lebo prežívajú niečo podobné čo ich stavajú do pozície že chápu a nečudujú sa ako jeho myseľ môže vyprodukovať niečo takéto … Au Revoir

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: