Jumper – Recenzia Filmu

jumper

Vo filmovom svete je všeobecne známe, že Blockbustery zvyčajne vychádzajú v lete, úvod roka je na ne väščinou chudobný. Rok 2008 je však výnimkou a Február špeciálne – vyšiel Cloverfield, ktorý si doteraz drží najvyšší príjem v Box Office s cca 130 miliónmi Amerických Dolárov, plus mal aj najbohatší premiérový víkend – inkasoval 40 miliónov USD. V poradí ešte čaká oficiálna premiéra Ramba IV a temnej sci-fi Babylon A.D.

To, čo nás však zaujíma je veľký konkurent Cloverfielda – Jumper. Ten sa zjavil na filmovom nebi celkom nečakane, upútavky na Blockbustery sú obyčajne zverejňované pekných pár mesiacov pred premiérou (Star Trek, Transformers), avšak prvé zábery z Jumpera boli na webe dostupné relatívne krátku dobu, asi dva alebo tri mesiace. Už od prvého momentu bolo ale jasné, že film bude akčným sústom preplneným digitálnymi efektami, teda nenáročnou zábavou (viacmenej) pre mladých. Včera (14.2) som si ho teda vychutnal v kine a bolo to presne tak – Jumper nesklamal, ale ani neprekvapil.

Úvodom chcem navnadiť tú skupinu ľudí, ktorej sa páčil výtvor Michaela Baya, Transformers – Jumpera si nenechajte ujsť, stopercentne vás nesklame.
Myslím, že neprezradím veľa keď napíšem, že príbeh je o boji Jumperov, teda jedincov, ktorí majú schopnosť teleportovať sa kamkoľvek (a premiestniť tam skoro čokoľvek) proti Paladinom – partii ľudí, ktorým Jumperi lezú na city (Iba Boh má mať moc byť všadeprítomný – ich slogan). Zjednodušene: Hayden Christensen versus Samuel L. Jackson. Už som spomenul, že film sa radí do kategórie nenáročnej zábavy a svoju funkciu dokonale spĺňa. Ak má niekto chuť na komplikovaný dej plný prekvapení a logických (nelogických) hádaniek, nech si zadováži filmografiu Davida Lyncha – Jumper mu lahodiť nebude. Režisér Doug Liman dokonale využil svoje skúsenosti z natáčania svojich predchádzajúcich projektov (Bourne Identity, Mr&Mrs. Smith) a pretavil ich do kopy hutných dynamických scén, ktoré síce majú v niektorých prípadoch niekoľko logických dier (prečo Jumperi Paladina Rolanda napríklad jednoducho neodstrelia), ale tieto nedostatky sú prekryté svižnosťou a špičkovými efektami. Veľa otázok zostane na konci filmu nezodpovedaných, to je predpokladám náznakom možného pokračovania, ktoré bude závisieť od výsledkov v Box Office. Dej hodnotím na 3 z 5.

Dvojicu hereckých lídrov som už prezradil. Haydena Christensena mnohí z nás poznajú ako Anakina Skywalkera (Darth Vadera) z epizód 2 a 3 vesmírnej ságy Star Wars a Sama Jacksona hádam nie je treba predstavovať. Ten so svojou negatívnou postavou privysoko nerúbal, zachoval si však svoj herecký štandard a charizmu. Christensen bol podľa mňa výbornou voľbou, proste do tejto roly padol ako uliaty. Úlohu mladíka s nadprirodzenými schopnosťami si predsa dostatočne nacvičil v Hviedznych Vojnách, takže v tomto prípade nemal čo pokaziť. O suchý humor a vtipné hlášky sa stará Jumper číslo 2. – Griffin v podaní Jamieho Bella (King Kong, Flags Of Our Fathers) so skvelým Britským prízvukom. Osudovú lásku hlavnej postavy stvárnila Rachel Bilson, pre mnohých známa zo seriálu O.C. California. Herecké obsadenie celkovo považujem za výborné, teda 4 z 5.

Technické stránky ako kamera, strih, výprava a CGI si zahrali dôležité úlohy. CGI efektne pomáhali teleportovať Jumperov a objekty po celom svete, prípadne dopĺňali akčné scény, ktorých je vo filme požehnane. Kde tvorcovia nechceli míňať rozpočet na drahé efekty, zaskočil premyslený strih a hra s kamerou, tá sa zároveň postarala aj o skvelé panoramatické zábery destinácií, ktoré boli postavami navštívené. Výprava je na výbornej úrovni. Teda technická stránka: 4 z 5.

Hudba je asi to najlepšie, čo Jumper ponúka. Je ďalším z prípadov, kde sa Score a Soundtrack dokonale dopĺňajú. V akčných scénach rockové pesničky, romantické chvíľky podporené slaďákom, všetko na správnom mieste. Score skomponované Johnom Powellom vyjde oficiálne 19. Februára, horšie je to však so Soundtrackom. Nech som robil, čo som robil, nemohol som o ňom nájsť absolútne žiadne informácie. Google, IMDB, ani MovieMusic nepomohli, zdá sa, akoby ani nič také nemalo vyjsť. Dúfam, že čoskoro vyjde, istotne si ho zadovážim, dosť pripomína ten k filmu Transformers. Hudba jednoznačne 5 z 5.

Jumper je ideálnou zábavou na víkendový večer po náročnom týždni. Poskytne uvoľnenie, akciu, trocha vtipu, efekty na vysokej úrovni a hudobný doprovod hodný vypočutia. Kebyže tvorcovia viac popracovali na deji a vyvarovali sa kopy chýb a nelogických scén, Jumper by dosiahol kvalít Transformerov, alebo hociktorých z komixových filmov. Chybičky v deji však podkopávajú úspech, takže výsledok má od dokonalosti ďaleko. Ale ešte vždy je vysoko nad priemerom, sklamaní nebudete. Celkové hodnotenie 3, 75 z 5.                                                                                          EnJoY.

TRAILER (Quicktime verzie 7.x je potrebný)

Hodnotenia časopisov a filmových portálov:

Total Film: 4 z 5