(Ne)Diskriminácia Rómov na Slovensku

Na úvod chcem poznamenať, že týchto 1600 slov je viac-menej reakciou na (často) zdeformované informácie o Rómoch (alebo aj Cigánoch), s ktorými som sa mal možnosť v poslednom čase stretnúť na Internete alebo v televíziách. Hoci viem, že nie všetci sú rovnakí a poniektorí sa zaradili do civilizovanej spoločnosti (niektorí sú zasa na dobrej ceste), ale žiaľ drvivá časť z nich sa touto vlastnosťou popýšiť nemôže.
Článok je samozrejme subjektívnym pohľadom mňa ako občana na situáciu. Ak si mimovládne (a aj vládne) organizácie môžu dovoliť uverejňovať svoje subjektívne pohľady na situáciu Rómov a prezentovať ich verejnosti (v niektorých prípadoch aj na vyššej politickej úrovni) skoro ako všeobecnú pravdu, takýto alebo podobný postoj si môžem dovoliť aj ja – teda občan, ktorý mal za tie roky života dostatok skúseností so spomínaným etnikom.
Dlho som rozmýšľal, ako svoj názor odprezentujem, rozhodol som sa použiť zopár základných bodov, ktoré ma oslovili a ku ktorým si dovolím prejaviť troška kritiky. V podstate ide o môj pohľad na všetky tie druhy „diskriminácie“ prezentované každú chvíľu v nejakom médiu, ktoré sú však v drvivej väčšine prípadov veľmi ďaleko od skutočnej situácie a reality.

Začal by som mojou nedávnou návštevou nemocnice v Krompachoch. Po začatí návštevných hodín sa odvšadiaľ vyrojili Rómovia, obsadili všetky lavičky v parku, ktorý sa nachádza v areáli nemocnice. Prišli navštíviť svojich príbuzných, ktorí sa tam liečili. Začal som sa nad tým zamýšľať a dospel som k otázke: Kto im vlastne platí za zdravotnú starostlivosť, keďže drvivá väčšina z nich nepracuje a neodvádza do štátnej pokladnice a do poisťovní ani korunu? Samozrejme, platí im to istotne štát. Hlavne, že na parkovisku pred nemocnicou stáli autá všemožných zahraničných značiek patriace práve Rómom, ktorí prišli na návštevy. Je to dosť hnusná myšlienka, že sa im dostáva rovnakej starostlivosti ako napríklad môjmu dedovi, ktorý celý život tvrdo pracoval. Samozrejme, sú diskriminovaní…

No a prejdem k bodu 2, ktorý som už nepriamo spomenul aj vyššie a tým je neúmerný počet automobilov vo vlastníctve sociálne slabej skupiny, ktorá je odkázaná na pomoc od štátu. Za hodinu premávania sa po cestách v našom okrese som stretol asi 30 áut plných našich Rómskych spoluobčanov. Kedysi bývalo ich tradičným autom Lada, prípadne Škodovka, časy sa asi ale zjavne zmenili – k lepšiemu. Napočítal som asi 5 vozidiel Volkswagen Passat (nie najnovšie modely, ale predsa), 2x Volkswagen Golf, 2x BMW a ďalšiu kopu Oplov, Škodoviek (samozrejme, ‘vytunené’ Octavie, Felicie a jeden Superb) a iných značiek, polovica z nich mala anglické štátne poznávacie značky. To ma priviedlo do pomykova a v mysli sa mi vyrojilo hneď niekoľko otázok:
Za prvé – neverím, že všetci Rómovia, ktorí vlastnia auto so slovenskou ŠPZ, majú tak výnosné zamestnanie, aby si ho mohli dovoliť kúpiť, takže je veľmi otázne, odkiaľ na to vlastne peniaze zohnali (v prípade auta s anglickou ŠPZ je finančná otázka samozrejme irelevantná). Ak však Róm vlastní auto, nemá mu byť pozastavené vyplácanie sociálnych dávok? Odkiaľ v dnešnej dobe, kedy liter benzínu stojí v priemere 44 korún, berú peniaze na nákup pohonných hmôt? Ako je možné, že sociálne dávky poberajú (neverím, že obaja členovia prípadnej rodinky sú riadne zamestnaní, skepsa voči Rómom, skúsenosti s nimi mi to nedovoľujú), hoci vlastnia motorové vozidlo, ktoré je považované za nadštandard? Viem, že existujú kadejaké prieťahy, vraj majú autá napísané na starých rodičov, ktorí poberajú už dôchodok a ich sociálne dávky nie sú ohrozené. Prečo sa však Rómovia pri každej príležitosti na televíznych obrazovkách našich sťažujú na svoju zlú finančnú situáciu, že nemajú dostatok peňazí na jedlo a ostatne základné (hygienické, HA HA) potreby? Ak majú prostriedky na kúpu a používanie motorového vozidla, istotne na tom nie sú až tak zle.
dve autá, to čierne s anglickou ŠPZ

Ďalšia divná vec je používanie motorových vozidiel s pravostranným riadením – ja osobne neverím, že jedinci vlastniaci takéto vozidlo si v Anglicku platia každý rok poctivo poistenie. Proste sa mi to nechce veriť, keďže za obyčajný malý 5-ročný trojdverový Citroen sa platí ročne zhruba 600 libier, čo je v prepočte asi 23000 Sk. Keďže Rómovi ako občanovi EÚ by istotne vycálovali celkom pekný príplatok (plus VW Passat alebo BMW sú vozidlá vyššej triedy ako spomínaný malý Citroen), verím tomu, že ročná poistná suma by presiahla aj 1000 libier, čo je v prepočte asi 36000 Sk. Fakt veľmi ťažko uveriteľné, že by si toto niekto z nich poctivo platil. No a keďže si poistenie neplatia, čo sa stane v prípade, keď spôsobia dopravnú nehodu? Kto zaplatí škodu majiteľovi, ktorý bude mať to šťastie a dostane sa do kolízie s takýmto autom? Nuž ale, kto je teda diskriminovaný?

Priamu spojitosť s predchádzajúcim problémom majú vodičské preukazy. Je všeobecne známe, že drvivá väčšina našich Rómskych spoluobčanov nemá ukončené ani len základné školské vzdelanie. Kopa z nich sa na to vykašle, pretože nemajú už zamlada žiadnu inšpiráciu na vzdelanie od vlastných rodičov (veď načo aj, štát ich uživí, prečo by mali čas tráviť práve v škole, keď namiesto toho môžu posedávať pred domom). Ako je teda možné, že jedinec, ktorý nemá dostatok schopností na úspešné prejdenie zopár ročníkov základnej školy, dokáže bez problémov spraviť testy na vodičský preukaz? Keď na pochopenie prechodu na Euro potrebujú bábkové divadlo? Tieto veci si nevymýšľam, ako príklad uvediem príhodu, ktorá sa mi stala približne pred dvoma mesiacmi. Vybral som sa vtedy na návštevu očnej lekárky, prechádzal som okolo jedného z nemocničných blokov a zbadal som dve autá s anglickou ŠPZ. Samozrejme, po predchádzajúcich skúsenostiach som hneď vedel, o čo ide, pokrútil som iba hlavou a pobral som sa do čakárne, kde som vlastníkov vozidla samozrejme stretol a to v celkom hojnom počte. Netrpezlivosť spôsobená dlhým čakaním ich však prinútila spýtať sa sestričky na svoje poradové číslo, tá im ho napísala na papierik a vtedy prišiel moment, ktorý ma dojal – róm vkusne odetý do šustiakov s tromi pásikmi a teniskami Nike na nohách nevedel totiž číslo vôbec identifikovať a preto sa spýtal, že kedy približne bude práve on (alebo člen jeho klanu) na rade. Proste si nevedel prečítať číslo, nemal predstavy, čo ten znak znamená. Na moje obrovské prekvapenie po očividne uspokojivej odpovedi sestry sa família pobrala preč a ktože si sadol za volant? Áno – hádate správne – spomínaný elegán. Ako sa dostal k vodičskému preukazu, keď nevie rozoznať základné číslovky? Ako spravil spomínané testy a ako dokáže sledovať dopravné značenie na cestách? Samozrejme, sú „diskriminovaní“ – až do takej miery, že si vlastne môžu robiť, čo sa im zachce.

chudobní Rómovia s Octaviou

Predposledný príbeh:
V úvode mojej letnej dovolenky na Slovensku si robil nákup v lokálnom maloobchode CoOp. Pobehal som medzi regálmi, vzal som, čo som potreboval a zamieril som ku pokladni. Vtom do predajne vošlo zopár Rómov a začali si obzerať časť, kde sú umiestnené minerálne vody a nealkoholické nápoje. Nad (alebo pod) každým výrobkom bola samozrejme umiestnená cenovka s názvom výrobku a jeho duálnou cenou. Rómovia však samozrejme začali špekulovať a predavačku, ktorá mimochodom pri pokladni blokovala nákup iného zákazníka, začali ostreľovať nahlúplymi otázkami ohľadom cien rôznych sýtených vôd. Trvalo to celkom slušnú dobu, pokým im odpovedala na každý dotaz. Keď som sa dostal na rad pri pokladni, spýtal som sa jej, prečo im nepovedala, aby si to prečítali na cenovke – odpoveď znela, že už im to párkrát povedali, ale že Rómovia na predavačky nervózne vyleteli, že načo tam potom sú, keď im nechcú povedať cenu. Spomínaní jedinci samozrejme pár minút neskôr opúšťali predajňu s fľašami piva a cigaretami. Je to to, na čo tak súrne potrebujú peniaze? Povedal by som, že ak nemajú dostatok financií na stravu, alkoholické nápoje a cigarety by si mohli odpustiť.

No a na záver ešte spomeniem niekoľko ďalších bodov, ktoré sa mi nechcelo rozpisovať:

stavanie domov bez stavebného povolenia a bez odkúpenia pozemkov. Z fotiek je jasne vidieť, že ich situácia nie je zjavne až taká zlá a domčeky rastú ako huby po daždi.
Satelitná anténa skoro na každom dome, ak poberajú sociálne dávky (a nemajú peniaze na stravu atď.), nepovažuje sa to za nadštandardné vybavenie a nemalo by byť vyplácanie sociálnych dávok taktiež zastavené?
Vyššie spomenutý bod platí aj pre paušály a mobilné telefóny s viazanosťou. Vďaka jednému z mojich známych viem, že veľké množstvo Rómov paušál má (najobľúbenejšou značkou je Nokia).
Nelegálna ťažba dreva, neraz aj v zákonom chránených oblastiach (Letanovský Mlyn), nik im aj tak nič nespraví.
Za rasistické poznámky sú považované iba tie zo strany väčšiny, menšina si môže hovoriť, čo sa jej len zachce.

Bez povolenia, samozrejme neexistujú

Dianie na Slovensku mi krásne naznačuje, ako sú zákony šité na mieru menšine, ktorá je (zväčša) neproduktívna a vôbec ničím pozitívnym neprispieva k zlepšovaniu situácie v našom štáte. Skôr naopak. Jej členovia totiž z akéhosi dôvodu očakávajú, že aj napriek ich častému zvýhodňovaniu štátom (teda nami), štedrej sociálnej podpore a rôznym projektom (do ktorých ako do bezdodnej studne prispieva financiami Európska Únia), bude práve nerómska väčšina riešiť ich problémy a bude rešpektovať všetky ich výstrelky (či už legálne alebo nelegálne) bez mihnutia oka. Už nespočetné množstvo krát bola snaha z rôznych strán riešiť problematiku Rómov, ja osobne si však myslím, že svoj osud a budúcnosť majú už dnes v rukách iba oni sami a štát, Eurofondy a všelijaké organizácie už spravili všetko, čo bolo v ich silách. Pomoci bolo viac ako dosť, domčeky zadarmo, finančné injekcie, kadejaké projekty už poskytnuté boli, nič viac sa už robiť nedá. Zároveň pozdravujem členov a sympatizantov organizácií Ľudia Proti Rasizmu a Amnesty International, ktorí Rómov všemožnými spôsobmi stavajú do pozície obetných baránkov, očividne bez bližšej znalosti problematiky (a hlavne dlhodobého osobného kontaktu so spomínanou menšinou). Diskriminovaní sme práve my, nie oni.

(ospravedlňte zlú kvalitu fotiek, boli robené telefónom v obci Bystrany, kde je dosť nebezpečné zastaviť auto
a vytasiť zrkadlovku…)

 

chudobní Rómovia majú takéto baraky…

27 komentárov to “(Ne)Diskriminácia Rómov na Slovensku”

  1. minule som sa dopocul, ze 15 000sk je len zlomok sumy ktoru plati stat skole za to ze tam ma studenta. Tak a teraz si vezmime, kolko to moze byt ? 100 000sk rocne ? a teraz berme si slovaka, chudacisko je v skole 17 rokov svojho zivota, cize stat da na jeho vzdelanie 1.7 miliona korun ( pri mojom teoretickom odhade) … a teraz male ciganca … chodi do skoly tak pol roka, cize stat da na jeho vzdelanie 50 000 ( uplne vyhodene peniaze ale co uz) … cize tym padom ako keby stat dlzil dietatu 1.65 miliona .. a predsa mu ich nejak musi splatit.

  2. ondra Says:

    plne suhlasim a dodavam že nielen na luniku zničili byty a už im štat dava nove zadarmo samozrejme,tie zničia samozrejme dostanu nove zadarmo,mnohylupia,kradnu,robia vytržnosti,arogantne chcu všade mat prednost,ayslix nech tvoje decko sa poctivo uči a tiež dostane zaplatenu školu,ked blicuje a navyka sy že slušne bude mat zabezpečenu životnu uroven,tak načo chodit do školy,vy romovia ste mnohi lenivy vaše decka sa nechcu učit a potom je najlahšie sa vyhovarat na diskriminaciu.Ayslix zato že tvoje decko je lenive sa učit ako aj drviva inych romčat,ešte mu štat ma aj platit,to je priklad zvratenej romskej logiky,idu prepočitavat tak ako sa im to hodi a velmi lahko zabudaju že študium je platene z dani občanov,čiže ked zamestnanost romov je mizerna,tak to si nezarobia ani na tych 50000 zaškolackych,apropo aj ta matematika je chybna,lebo povinna školska dochadzka je tušim 10 rokov to je cca500000 a kto vedie deti k zahalke a kradežiam mal by sediet v base podla sučasne platných zakonov a nie ešte nehorazne vyžadovat za to peniaze od štatu

  3. tak MOMENT. romov som samozrejme neobhajoval! len som narazal na to, ze slovaci si beru od statu vzdelanie a romovia peniaze. a vies ako je ten pribeh s hladnym muzom, daj mu rybu alebo ho nauc lovit. tak stat, naivne, dava ryby a neuci lovit.

  4. eiffel Says:

    Nedavno som sa zasmial na priklade z ekonomickej teorie podla romskeho chapania:
    Q: Z coho podla vas ziju ‘bieli’?
    A: Ta dyg, zos davkoch!
    Q: Z akych ‘davkoch’??
    A: Ta sak dyg, pre kazdeho na svece su dajake davky! A vy gadzove sebe zijece fajne, bo sebe berece i zos totych, co su pre nas!

    Za tymto vyjavom spustme milosrdnu oponu…

  5. Mato Says:

    No skutocne dost slaby clanok. Vsetky “pribehy” su postavene na vode. Jediny tebou priamo podlozeny fakt je ten, ze si videl v ordinacii chlapika, co nevedel citat a sadol za volant. Vela veci vykonstruovanych. Hlavny argument: “väcsina romov toto a tamto”….. Pozor: tymto nechcem nikoho obhajovat, chcem len kritizovat vyjadrenia kvazi faktov.

  6. seth82 Says:

    Mato:Tie pribehy su postavene na mojej vlastnej skusenosti, ci sa ti to paci, alebo nie. Ak vies citat, v uvode clanku som spomenul, ze toto je moj osobny pohlad na vec. Je to tvoj nazor proti mojmu nazoru, tvoju pripomienku, ze nemam nic postavene na faktoch, mozem posudit taktiez ako nepodlozenu, pretoze mi nemozes dokazat, ze nic nie je tak, ako som napisal.. A povedz – su tie hluposti od Ludi Proti Rasizmu podlozene faktami? Asi tazko, chod sa do Romskych osad podivat sam. Mimochodom, tie fotecky s autickami ti ako dokazy nepripadaju? Alebo si myslis, ze v Romskej osade parkovali neromski obcania iba tak zo srandy? No skutocne dost slaby diskusny prispevok…

  7. Ked maju cikani take vyhody,tak si to zamen.Zacni sa chovat ako cikan prestan robit , natri si tvar na tmavo a cestu po slovensku a uzivaj si vsetkych cikanskych vyhod.

  8. loko Says:

    kto chce psa bit palicu si najde.. nie je mi jasne preco inteligentni ludia venuju svoj cas dokazovaniu ze nejake etnikum u nas, ktore zije bohuzial vo vacsine pripadov na okraji spolocnosti nie je diskriminovane, ale ze nas vlastne diskriminuje. kazdy ma pravo na slusny zivot, niktori maju ale startovaciu ciaru o dost za nami, narodenymi v lepsich podmienkach. ak si taky strasne “utlacany”, tak sa poriadne natri dakym opalovadlom, prestahuj do nejakej osady a uzivaj si vsetky tie nespocetne vyhody, ktore maju..

  9. seth82 Says:

    Frank+loko: to, ze sa mi nepaci sposob, akym su ”utlacani”, neznamena, ze sa znizim na ich uroven. Ja si poctivo zarabam a popritom studujem, avsak slusne ma vytaca to, ako vyciciavaju nas stat a su neproduktivni. Vsetko toto, co som spomenul, je reakcia na vykreslenu realitu niektorymi jedincami, ktori z nich robia obetnych barankov a prezentuju nas ako rasistov, neviem co este, proste ako zhluk ludi, ktory im nechce pomoct. Realita je vsak ina a na to som v clanku podotykal. Ak ste z clanku vycitali, ze im zavidim, tak ste ho obaja citali zle.

  10. Priscus Says:

    Pravdivý článok a dal by sa doplniť o kopu ďalších príkladov zo života agresívnych “parazitov”. Myslím, že averzia na Cigánov a ich mentalitu nie je záležitosťou iba Slovenska, ale všetkých krajín, kde sa tieto indivíduá vyskytujú v hojnom počte. Ako jeden príklad za všetky uvediem Taliansko, kde chcú legislatívnou úpravou umožniť odobrať odtlačky všetkým Cigánom a vytvoriť tak databázu pre ľahšie odhaľovanie trestných činov, keďže v okolí Ríma rapídne vzrástla kriminalita páchaná Cigánmi (najmä z Rumunska).

  11. ondra Says:

    ty čo obhajuju romov,ich nepoznaju ani z lietadla,maju vymyvane mozgy mediamy,dalši priklad,prišla romka z basy na socialnu poistovnu bez akychkolvek zakonych narokov ich začala zastrašovat a vydierat a ziskala invalidny dochodok,lebo sa jej bali,neroma poslali preč e tým že jeho syn kedže premeškal lehoty ma smolu,neznalost zakona neospravedlnuje dopo dovi,zastancovia romov stači pozerat tv noviny ako sa vyhražaju zabitim z pomsty adt a nikto ich za tie vyhražky trestne nestiha,treba ich poznat,ak su tak skvely prečo nechcete sa rovno k nim nastahovat

  12. cyrdo Says:

    zijem v anglicku uz 4 rok takze mam vela skusenosti aj s romskym etnykom aj s etnikom slovenskych gazdov.
    Prepacte za viraz nie je to diskriminacia.
    V anglicku totiz ak niekto nepracuje neje. a vecsina romov pochadzajucich zo slovenska totis pracuje a aspon hlada si pracu aby mohol zit njeje pravdou ze romovia su tu koli soc. davkam ak niekto by chcel socialne davky musi tazko pracovat aby ich dostal. slovaci sme 50 rokov pozadu s rozumom ako anglicania neverte ze naglicania su tak hlupi aby davali peniaze len tak maju svoj rozum.
    auto v anglicku si mozes kupit za 2 vypalty ktore dostanes za dva tyzdne nemislite si zze je to lahke. Clovek sa musi nadriet aby nieco dossiahol.
    Tazko pracujem s prepacenim upratujem hovno v nocnom klube a v restauracii uz 4 rok pracujem aj na inom mieste ako slovensky poradca takze mam skusenosti vela
    Konecne romovia dostali rozum a vycestovali za pracou do zahranicia kde doma na slovensku by tak horko tazko pracu zohnali.
    Mam trocha viac obavy z eura 2009 preto ze pre niekho to bude vyhodne ale zase niekto na to doplati.
    s pzdravom Thankyou. Cyrdo

  13. seth82 Says:

    Zdravim, ja zijem v Anglicku uz vyse troch rokov, studujem tu a pracujem. Stretavam tu postupom casu obrovsku kopu ciganov, ktori vsak kupodivu nepracuju, ale cele dni vysedavaju doma na telefone. Ja netvrdim, ze vsetci su rovnaki, nakoniec nehadzal som vsetkych do jedneho vreca aj v mojom clanku, ale akosi je mi tazko pochopit, ako moze niekto tuna dostat pracu, ked neovlada poriadne Slovensky jazyk, nieto este Anglicky. Nepisal som, ze sa mi nepaci, ze by tu pracovali, na to maju nakoniec take iste pravo ako ja, ty, alebo hocikto iny. Avsak narazal som vo vacsine na pouzivanie Anglickych aut na Slovensku a taktiez na kontinualne poberanie socialnych davok, hoci na ne pravo pri zarobkoch v UK vobec nemaju. Ja si tiez nemozem doviest vozidlo z UK a pouzivat ho na Slovensku pravidelne v neobmedzenej dobe. Islo mi o to, aby zakony platili pre vsetkych, nie len pre nas…

  14. Lulu Says:

    seth82 Hovorí:
    September 22, 2008 o 6:28 dopoludnia

    Mato:Tie pribehy su postavene na mojej vlastnej skusenosti, ci sa ti to paci, alebo nie. Ak vies citat, v uvode clanku som spomenul, ze toto je moj osobny pohlad na vec. Je to tvoj nazor proti mojmu nazoru, tvoju pripomienku, ze nemam nic postavene na faktoch, mozem posudit taktiez ako nepodlozenu, pretoze mi nemozes dokazat, ze nic nie je tak, ako som napisal.. A povedz – su tie hluposti od Ludi Proti Rasizmu podlozene faktami? Asi tazko, chod sa do Romskych osad podivat sam. Mimochodom, tie fotecky s autickami ti ako dokazy nepripadaju? Alebo si myslis, ze v Romskej osade parkovali neromski obcania iba tak zo srandy? No skutocne dost slaby diskusny prispevok…

    Ja som v oasde bola…A nie raz, ani dva… si si isty, ze tie auta neboli uzernikove????

  15. Lulu Says:

    ondra Hovorí:
    September 19, 2008 o 9:30 dopoludnia

    plne suhlasim a dodavam že nielen na luniku zničili byty a už im štat dava nove zadarmo samozrejme,tie zničia samozrejme dostanu nove zadarmo,mnohylupia,kradnu,robia vytržnosti,arogantne chcu všade mat prednost,ayslix nech tvoje decko sa poctivo uči a tiež dostane zaplatenu školu,ked blicuje a navyka sy že slušne bude mat zabezpečenu životnu uroven,tak načo chodit do školy,vy romovia ste mnohi lenivy vaše decka sa nechcu učit a potom je najlahšie sa vyhovarat na diskriminaciu.Ayslix zato že tvoje decko je lenive sa učit ako aj drviva inych romčat,ešte mu štat ma aj platit,to je priklad zvratenej romskej logiky,idu prepočitavat tak ako sa im to hodi a velmi lahko zabudaju že študium je platene z dani občanov,čiže ked zamestnanost romov je mizerna,tak to si nezarobia ani na tych 50000 zaškolackych,apropo aj ta matematika je chybna,lebo povinna školska dochadzka je tušim 10 rokov to je cca500000 a kto vedie deti k zahalke a kradežiam mal by sediet v base podla sučasne platných zakonov a nie ešte nehorazne vyžadovat za to peniaze od štatu

    Mno, tak to je zase chyba štátu, keby dali tebe, nebral by si? jasne že hej, mi nehovor že nie. Teraz maš byt a nevieš čo s ním, nie si zvyknutý v ňom bývať a deťom nemáš dať čo do úst, tak začneš predávať a zúžitkovať veci, ktoré sú pre teba nepotrebné..tj zárubne, dvere, okná atď.

    A čo tvoje decká, keby nemali doma pero, zošit, stôl, stoličku, vedľa by otec suložil s matkou, v izbe ďalších 11 súrodencov, hladne, ..tvojmu decku by sa chcelo učiť????

  16. seth82 Says:

    Lulu: Ak by všetky tie autá mali byť vozy úžerníkov, tak v tom prípade sú úžerníci polovica osady. Či sa tI Páči, alebo nie – ver tomu, že ak by som nemal peniaze, nebola by moja prvá reakcia obracanie sa na štát, robenie detí (ja som im nekázal narobiť si 11 ratolestí, keď na to bieli nemajú, nerobia si ich toľko, preto sú dnes trend rodiny s 1 alebo 2ma deťmi), pálenie vlastného nábytku, atď. V dnešnej dobe si prácu nájde každý, kto CHCE, ibaže oni nechcú a ich drísty o protestoch, ktoré majú zvýšiť ich zamestnanosť, sú maximálne jalové. Jeden taký protest už bol a došiel tam tuším starosta s ponukami na prácu, ale cigánom sa nepáčili podmienky a plat – majú právo si vyberať s ich vzdelaním? Ja sa tiež vzdelávam práve preto, aby som si v budúcnosti mohol vyberať z tých lepších ponúk. Stojím si vždy za svojím – náš štát už za tie desaťročia spravil pre cigánov dosť, je to len ich chyba, že to medzi nimi vyzerá tak, ako to vyzerá. Ako je možné, že zopár z nich tú kliatbu prelomilo a dokázali vyštudovať a dobre sa zamestnať? (poznám dvoch, obaja pochádzajú z tej istej osady, v ktorej žije 1000+ asociálov). Toto je už len ich vec, vec prístupu a CHCENIA ich rodičov, či budú myslieť na svoje žalúdky a chľast, alebo sa v nich niečo zlomí a investujú do svojho dieťaťa, budú dozerať na jeho školskú dochádzku, proste to budú chcieť zmeniť. Ďalšie prilievanie financií je ako liať vodu do deravej nádoby…

  17. tina Says:

    Tak konečne nejaký super článok o ich diskriminácii. Robím v školstve tak niečo pridám. Obedy majú za 1, sk, dostavajú motivačný príspevok 500,- alebo 300,- sk za mesiac, dostanú ho aj keď ten mesiac vôbec nechodili do školy lebo lekár im to veľmi rád ospravedlní.a že prichádzaju o rodinné prídavky kvôli dochádzke je blbosť, peniaze nedajú do ruky im ale ich pošlú mne ako tr.uč. a ja vo svojom voľnom čase musím ísť na nákupy. a to nám ešte niekedy aj vynadajú že čo sme kúpili, hlavne že si príde pre hotový nákup.je toho strašne veľa a tie zbytočne vyhodené peniaze na projekty aby sa vzdelávali. Od nás ešte ani jeden róm nešiel na učňovku, veď si vybaví invalidný dôchodok, len kto mu dáva potvrdenie že nie je schopný ďalej sa vzdelávať?

    • Srdecne pozdravujem vsetkych,

      Mozem povedat ze ma tento clanok strasne zaujal.
      Co sa tyka clanku, mam trocha iny nazor na tento Romsky problem ale kazdy clovek ma pravo mat svoj nazor ci je biely, cierny, zlty, cerveny atd atd. Na zaklade reality je tam nieaka pravda co sa tyka Romov zijucich v osadach. Ja osobne som Rom a rad by som chcel povedat ze zivotny styl Romov z osad nieje ten typicky styl Romskeho zivota.
      Medzi Romami existuju velke rozdiely co sa tyka, kmena, jazyka, zivotneho styla a tradiciach.
      Co sa tyka Slovenskej narodnej tlace, tato tiez rada pise negativne o Romoch. A preco asi? > Jednoducha odpoved: Pretoze Romsky problem sa dobre predava.<
      Preco nepisu o Romoch ktory ziju na vysokej urovni, o ludoch ktory su vysoko studovany, ktore maju vysoke postavenie, krasne domy, krasne auta….o Romoch ktory maju proste velky uspech v zivote?
      Ano, pravda je taka ze Romovia tvoria velky problem ale to neznamena ze clovek o tejto mensine musi pisat len z negativnej stranky. V novinach na internete atd. citam vela clankou ale vsetky maju nieco spolocne…..kazdy clanok je strasne monotonny………
      Na svete aj na Slovensku by som povedal ze existuje viacej vysoko studovanych Romou, uspesnych Romskych podnikatelou, vysoko postanevych ludi ktory sa radsej zo svojich dovodou k Romskemu povodu neprizna.
      Na Slovensku zije tiez mnoho Slovakou ktory su alkoholici, neplatia dane, nechcu robit……nehladaju pracu, su neslusny atd atd……
      Do dnes sa nenasiel ziaden magazin ktory o tomto probleme nieco napisal. Priklad: Na jednej ruke ma clovek 5 prstou ale ziaden z nich nieje rovnako dlhy……tak isto to je s ludmi. Nie kazdy clovek je rovnaky, kazdy clovek je iny.
      Ja by som povedal ze pozrima sa kazdy do zrkadla……pred tym ako dame tomu druhemu kritiku alebo sugesciu…ci je to pozitivna alebo netaivna………

  18. tina Says:

    Ešte tým čo ich obhajujú zistite si čo všetko dostávajú v škole a čo dostanú vaše deti-NIČ.všetko im budete musieť platiť.Ozaj ešte dostávajú 500,- polročne na pomôcky mám už plnú skrinku pomôcok lebo do školy nechodia, tie sa nemíňajú a iným to nemôžem dať. A ešte im štát prepláca cestovné podľa dochádzky lenže naši sú taký šikovní že chodia načierno, takže dobre zarobia. jeden otec nám vynadal že sa musel trepať do školy že on je podnikateľ a takto prišiel o 1000,-korún lebo sa sem musel trepať, hlavné vec že je v hmotnej núdzi a berie všetky príspevky. Inak dvaja dospelí s dvomi deťmi v hmotnej nudzi so všetkymi príspevkami maju okolo 16000,- a to necestuju do prace, deťom sa cesta do školy preplati čiže to maju len na žranicu lebo elektriku a najom určite neplatia.

  19. deadfox Says:

    problemom na Slovensku je fakt, ze vobec nejake narodnostne mensiny existuju……..ved co je to taka narodnostna mensina…..zoberme si napriklad take Francuzsko, ziadny socialny problem s narodnostnymi mensinami nemaju, pretoze vo Francuzsku ziadne nardonostne mensiny NIE SU……existuje iba jeden jednotny Francuzsky narod, z tohto dovodu ziadna diskriminacia neprichadza k uvahu, a podobny ramec maju vo viacerych Europskych krajinach…….ak by sa rovnaky scenar presadil aj u nas, tak by sa nemuseli riesit ziadne problemy typu ako je diskriminacia romkej mensiny, alebo madarskej mensiny, a pod.

  20. deadfox Says:

    teda existuje na Slovensku iba jediny narod, a to SLOVENSKY!

  21. ja som rom a si mislim ze romovia robia ze si beru slovakoch ako otrokov ale lem gadzoch lebo su skurveni a robia sa paradni ale nemaju nato su lem bezdomovci a ja jich berem do anglicka a su moje otroci

  22. miso Says:

    ahoj,ja som tiez rom zijem v zahranici asi 10.rokov ano mate vatsinou pravdu co sa tyka romov.A tiez vam nemam na to co povedat,iba takyto priklad.Mal som kamarata(gadza) ktory stratil rodinu a nakoniec nemal byvanie,stal sa bezdomovcom.Mne ho prislo luto tak som mu poslal peniaze na cestu aby prisiel do GB dal som mu pracu ubytovanie,ale nakoniec mi povedal Miso vies ja uz som nauceny zit zivotom akym som zil prepac ja idem domou ja som mu dohovaral aby nesiel,ale nakoniec odisiel.Pred rokom som bol na dovolenke , ked som ho videl v akom prostredi zije bol som z neho hotovy,len ze bol stastny.To je ponaucenie tazko niekoho prinutit zit zivotom akym nechce.

  23. xXx Says:

    primitivny rasisticky clanok

    • seth82 Says:

      Tvoj príspevok je dôkazom primitívneho kvázi-liberálneho potoja. Ak máš rád cigánov, presťahuj sa k nim.

  24. V článku chýba elementárna kauzalita vzťahov, javov a súvislosti, príčin, ktoré deformujú rómske správanie od nepamäti. Snáď za zmienku stojí správna pripomienka, že ak sa niekto chce zhostiť výhod, aké štát poskytuje Rómom – nech ide bývať do akejkoľvek osady. Štartovacia čiara, potrebná na dôstojný život pre všetkých občanov Slovenska, autorovi nič nehovorí. Rómovia sú len takí, akými ich táto spoločnosť za dlhé storočia – vychovala a deprivovala. A že sú primitívni, hlúpi, neinteligentní, neprispôsobiví ? Tak len nadávajme ďalej, kritizujme namiesto hľadania riešení a umožnení šancí na rovnaký život a nediskriminácie ! Ak niekto má v povahe byť rasistom, lebo mu vadí jednoduchý problém, a pritom nevie riešiť podstatu vecí, hádam by sa mal pozrieť do vlastného vnútra – či vôbec je normálny. Rómske deti ale i dospelí ľudia by už konečne mali dostať ten potrebný pokoj na klimatizáciu a adaptáciu v našej krajine, ktorá im je už veky odopieraná. Sn´ˇD až potom a to po niekoľkých desaťročiach, konečne sa stanú plnohodnotnými občanmi Slovenska a budú rovnakými prispievateľmi do HDP ako i ostatní. Problém je v diskriminácii. Riešte túto vnútornú borbu a veďte boj sami so sebou. Až potom sa Rómovia stanú vzdelanými a normálnymi bytosťami. Dajte im prácu, hneď nebudú pracovať, to je isté. Avšak po niekoľkých rokoch sa i v nich vybuduje systém hodnôt taký, aby už neboli na kraji, pokraji spoločnosti. Iste, je to s nami ťažké, ale len nadávať, nepomôže. Ak táto spoločnosť bude moderná, tak i všetci jej obyvatelia budú moderní! Dajte možnosť, nechajte žiť a rómovia sa sami naučia čo je dobré a čo nie. Nechajte vládu autoritatívne rozhodovať, a urobí všetko čo je potrebné na to, aby sme už nemuseli riešiť nejakú národnostnú animozitu a problém. Demokracia nie je o slobode, je o modernosti. Sociálna solidarita je niečim, čo je základom každej civilizácie, bez nej je nemožné budovať kultúru, ani štát. Sloboda príde taktiež sama a bez kriku, bez hlúpych rozhodnutí akejkoľvek vlády, napr. SDKÚ v roku 2004, kedy naštartovala a prehlbila terajšie oveľa väčšie problémy v rómskej problematike. Najprv niekto rozhodne bez empatie a odbornej štúdie dopadov, potom spomína voľný trh, rozpredá republiku, servilne pozve investorov, veď už z tohto človek musí pochopiť obrovský rozpor, nelogiku exekutívnej moci v spoločnosti rozhodovať. Všetko bez prognózy, všetko len čistá imitácia, len aby sme sa niekomu zapáčili. A Rómovia, vždy doplatia na zlé rozhodnutia, potom i na slovenskú charakteristickú vlastnosť – ak mne jedna koza, tak druhému nech dve !? A toto moderné určite nie je….

    • seth82 Says:

      Zdravím a ďakujem za inteligentnú reakciu. Poďme teda na Vaše dotazy. Hneď na úvod Vám môžem napísať iba jedno – majoritná väčšina občanov Slovenska už roky očakáva na aplikovateľné riešenie cigánskej otázky a vznešene vyzerajúce štúdie / analýzy ošperkované sofistikovanými slovnými spojeniami ešte tento problém (zatiaľ) menšiny nedokázali vyriešiť. Teoretizovanie, politizovanie, skúmanie histórie (ktoré ako zázrakom vždy zákonite poukazuje na neschopnosť väčšinového obyvateľstva “vychovávať” cigánov od nepamäti) je síce pekné a tvári sa vznešene, svoju liberalitu sa snaží prezentovať ako niečo nóbl, pričom v teréne by nikdy neuspelo, dôkazom čoho je fakt, že cigánsky problém dodnes nebol úspešne odstránený. Váš príspevok sa do spomínanej skupiny dá krásne zaradiť – zasa zbierka (nerealizovateľných, veď ak by boli, už by to predsa fungovalo) návrhov riešení, v ktorých je majoritné obyvateľstvo nepriamo alebo priamo vykreslené ako príčina úpadku a správania cigánov a od ktorého sa zasa vyžaduje nekonečný zoznam ústupkov, obiet a prispôsobení, ktoré ste spomenul. Predtým, ako sa posuniem ďalej, chcem upozorniť, že v článku sa nikde nenadáva, iba sa kritizuje, presne tak, ako to za celé desaťročia robili naše vládne garnitúry – bez riešenia. Citujem z Vašej reakcie:”Nechajte vládu autoritatívne rozhodovať” – robíte si srandy? Či už predchádzajúce vlády, alebo aj tá terajšia – všetky mali šancu na riešenie cigánskej problematiky, Ficova garnitúra sa správa dosť arogantne na to, aby popri kradnutí a netransparentných tendroch radšej aktívne a efektívne riešila tento problém, stačí si vziať do úvahy fakt, koľko miliónov EUR sa vyparilo pri podvodoch do vzduchu. K tej sociálnej solidarite – úprimne si myslím, že naše obyvateľstvo bolo sociálne solidárne už dosť dlhú dobu a pokiaľ je menšina aj naďalej nevďačná a vždy nastavuje ruky + využíva sociálny systém, obyvateľstvo je z toho už celkom logicky únavné. Kritizujete Dzurindovu vládu (z čoho sa dá viac-menej derivovať Váš politický SMER, k tomu započítam aj Váš vládny email box), čo je typická stratégia každého jedného člena dnešnej koalície, ktorá pri akejkoľvek kritike vykazuje maximálnu snahu obracať diskusiu smerom k priestupkom minulej vlády. Ale aby som konkretizoval – nie som fanúšikom ani terajšej a ani minulej zostavy, ale o nelogike exekutívnej moci, na čele s p. Harabínom, ktorého verejne kritizovali aj niektorí európski sudcovia, by som sa na Vašom mieste príliš nerozpisoval. V jednom však s Vami súhlasím – Demokracia JE o slobode, JE o modernosti – je to vláda ľudu, vláda väčšiny, v ktorej sa menšina musí prispôsobiť rozhodnutiam väčšiny. Hlavnou podstatou je práve spomínaná sloboda, ktorá je ale práve vďaka cigánskej menšine hlavne v prípade väčšiny limitovaná. Cigáni sa stali chráneným druhom (čoho dôkazom je aj Váš domovský web) presne tak, ako naši politickí predstavitelia – obe skupiny nie sú zákonom postihnuteľné, pričom na druhej strane sú neúmerne dotované financiami z vrecák daňových poplatníkov (teda väčšiny). Ako si teda Vy predstavujete “modernú Demokraciu”? Ako nekonečnú solidárnu obeť majority voči minorite, nekontrolovateľný presun prostriedkov vrámci sociálnej solidarity dovtedy, dokým sa problematika sama nevyrieši takýmto pumpovaním vody do studne? A čo ak je tá studňa bezodná? Máte aj na toto nejaké reálne riešenie, ale také, ktoré by finančne nezruinovalo a nespomaľovalo hospodársky rozvoj našej krajiny a aby to väčšina nepocítila? Ďakujem.

Pridaj komentár

