Recenzia filmu – Coraline

coraline-movie-poster1

V roku 1993 Tim Burton a Henry Selick predstavili svetu zaujímavý projekt s názvom Predvianočná Nočná Mora (The Nightmare Before Christmas), ktorý bol natáčaný výhradne animáciou Stop-Motion. Výsledkom bol poriadne temný muzikálový príbeh pre deti, ktorý by sa teoreticky dal nazvať hororom, avšak vďaka Selickovmu citu pre detail a schopnosti udržať scény v sfére prístupnej aj pre detských divákov by to nebola celkom pravda. Aj vďaka skvelému hudobnému a speváckemu doprovodu skladateľa Dannyho Elfmana si animák získal srdcia nie len bežných divákov, ale aj filmových kritikov. Burton si v roku 2005 podobný projekt zopakoval, Corpse Bride mala taktiež úspech. No a v dnešnej dobe presýtenej počítačovou animáciou práve vďaka Selickovi znova ožíva Stop-Motion animácia spoločne s jeho filmom Coraline, založenom na knihe Neila Gaimana.

Ak mala Predvianočná Nočná Mora veľmi blízko k hororom, tak Coraline balansuje už tesne pri pomyslenej hranici. Film začína celkom nevinne predstavením hlavných postáv – dievčaťa Coraline (nahovorená Dakotou Fanning), jej rodičov, podivného Wybieho, jeho kocúra a ešte zvláštnejších obyvateľov domu, do ktorého sa Coraline pred krátkym časom prisťahovala. Jej rodičia sú večne zaneprázdnení, jediné, o čo javia záujem, je ich práca. Coraline pri prehliadke domu nájde tajné dvere, ktoré vedú do čudesného sveta, v ktorom je všetko v podstate ideálne – jej rodičia sú ako vymenení, mama, ktorá sa v reálnom svete ani nedotkne varešky jej pripravuje jej obľúbené jedlá, detská izba je krásne vyzdobená, jednoducho ako zo sna. Jediným problémom je, že všetky stvorenia v tomto svete majú namiesto očí gombíky (áno viem, zneje to dosť divne) a po čase vysvitne, že ak chce Coraline s Ďalšími rodičmi (vo filme nazvanými „Other Mother, Other Father) zostať navždy, musí si dať na miesto očí našiť gombíky tak, ako to majú všetci ostatní. To sa jej samozrejme nepozdáva a postupne zisťuje, že jej noví ideálni rodičia vlastne nie sú celkom ideálni…

Som si vedomý, že dej podľa stručného opisu vyzerá prinajmenšom zvláštne. Ono ešte zvláštnejších momentov sa diváci dočkajú práve v poslednej časti filmu, nechcem však prezrádzať. Skonštatovať však môžem jedno – aj práve vďaka svojmu prapodivnému príbehu je Coraline veľmi originálnym filmom. Hoci sú prvé minúty relatívne nudné, všetko sa začne pomaly zlepšovať s rozvíjajúcou sa záhadnou zápletkou, ktorá z jednoduchého príbehu obyčajného dievčaťa spraví poriadne temný „detský horor“. Dostavia sa aj akčné a napínavé scény, niektoré z nich vystrašia aj dospelých (všimol som si to v kine pár krát). Súčasťou príbehu je aj morálne ponaučenie detí a aj dospelých, podobné, ako to robilo svojho času vo svojich animákoch aj štúdio Disney.

Hoci nechcem nejako znevažovať dôležitosť veľmi originálneho príbehu, je potrebné priznať, že animácia je proste najdôležitejším aspektom tohto projektu. Je jasné, že mohutnosť scén, ich farebnosť a úroveň pohybu postáv sa nedá porovnávať napríklad s tvorbou Pixaru, avšak Coraline v rámci možností Stop-Motion animácie dosiahol vrchol. Oproti Predvianočnej Nočnej More je to stopercentné zdokonalenie, od úrovne Corpse Bride je animácia taktiež na míle daleko. Selick sa zasa vyznamenal a dokonca sa odvážil aj na niekoľko veľmi rozsiahlych a náročných scén, v ktorých by mnohí režiséri istotne uprednostnili využitie počítačovej animácie, ktorá v Coraline síce prítomná je, ale iba vo veľmi limitovanom množstve. Efektné zábery s rastúcou záhradou, miznúcim domom, alebo predstavením myší pána Bobinského sú doslova pastvou pre oči sa prelínajú s detailmi ako napríklad mimika tváre postáv. Strih a kamera sú perfektné, zopár scén vyzeralo skoro ako z CG filmu. Animácia je dokonalá.

Zvuk je na veľmi vysokej úrovni, ničím nezaostáva za klasickými hranými filmami. Postavy nahovorili okrem Dakoty Fanning aj Teri Hatcher, Jennifer Saunders alebo Keith David. Určite si ale každý divák všimne hudbu vo filme. Tá už od samotného úvodu zlepšuje každú scénu, kde je prítomná, o ďalších sto percent. Parížan Bruno Coulais (autor hudby k filmom Microcosmos, alebo Purpurové Rieky) vytvoril skvelé score, v ktorom možno začuť chóry typické pre Williamsa, zvláštne temné časti podobné tým od Elfmana, úseky plné strunových nástrojov ako lutna, ktoré sú častým zjavom v tvorbe Thomasa Newmana, ale aj netradičnú Coulaisovu spoluprácu s detským speváckym zborom, ktorá sa k Coraline neuveriteľne hodí. Celé score som ja osobne počul už asi 10 krát a veľmi sa mi páči. Hoci v niektorých momentoch mi pripadalo dosť nekonzistentné, zvykol som si, nie je to samozrejme žiadna chyba krásy, vo filme asistuje dokonale.

Hoci dej Coraline v niektorých momentoch pokuľháva a dosť dlho mu trvá rozbeh, predsa len je originálny a unikátny. Myslím, že určite prekvapí každého diváka, či už z radov dospelých, alebo tých mladších. Animácia spoločne s ideálnym hudobným doprovodom vytvárajú skoro dokonalé audiovizuálne dielo, z ktorého priam srší láska animátorov a Selicka k svojej práci a k detailom, ktorých je vo filme neúrekom. Coraline je zážitok, ktorý je potrebné vidieť v kine. Určite môžem napísať, že je to zatiaľ to najlepšie, čo som tento kalendárny rok v kine videl a vrelo odporúčam všetkým jeho návštevu. Hodnotenie 4.5 z 5.

POZRITE SI TRAILER NA CORALINE TU (potrebný je Quicktime Player).


//P.S. Týmto pozdravujem zodpovedné organizácie za „skvelú“stratégiu distribúcie tohto (a aj iných) filmu po celom svete. Premiéra v USA sa totiž konala už 2. Februára, tu v Anglicku sa dnes (2.5) s oneskorením troch mesiacov konala predpremiéra, oficiálne sa film do kín dostane až 8. Mája a v Českej Republike ho diváci môžu uvidieť až 11. Júna. Údaj pre Slovensko nemám, v každom prípade nech sa štúdiá nedivia nelegálnemu šíreniu filmov po Internete, ak nedajú šancu všetkým vidieť ich produkt v rovnakom čase. Celosvetové premiéry dokázal zrealizovať napríklad Lucas, alebo Spielberg a všetko bolo v poriadku…

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: